Saturday, February 21, 2009

Steinalderdiett, diett generelt og korn og sånn

Steinalderdietten er visstnok ikke så vitenskaplig begrunnet som man tidligere har fått inntrykk av, mener forskere fra Universitetet for Miljø og Biovitenskap. Den såkalte steinalderdietten går ut på at man (blant annet) ikke spiser melk og kornprodukter, fordi vi ikke er blitt genetisk programmert til å gjøre dette. Men, begrunnet i mutasjoner som har forekommet som har gjort oss både i stand til å spise korn og melk, mener forskerne at denne argumentasjonen ikke holder. Artikkelen kommer med en del interessante eksempler på dette. Men til tross for den noe villedende overskriften "steinalderdietten virker ikke" så sier jo forskerne på slutten av artikkelen at nettopp det å kutte ut korn kan være svært effektivt, men riktignok da fra et mer kalorimessig ståsted enn evolusjonsmessig.


Personlig tåler jeg ikke melkesukker, og spiser lite brød og brødmat. Grunnen til at jeg har kuttet brødet er først og fremst på grunn av at brød er forferdelig energitett (og ofte ikke særlig godt) og jeg liker å spise litt store måltider, da blir jeg sjelden mett på brød med mindre jeg spiser en uhorvelig mengde kalorier. Det samme gjelder forsåvidt også pasta. Enkelte kornprodukter gir også den nydelige "gravid-looken".

Men jeg vil trekke frem den ABSOLUTT største fordelen med en slik diett: Du blir mye flinkere til å spise grønnsaker!

De berømte fem om dagen syndes det jo mot i tide og utide, men på en diett der man skal være restriktiv på korn og poteter (eks) må man erstatte dette med noe. Dette "noe" blir gjerne grønnsaker eller frukt. Man tvinges til å være mer kreativ i matveien når man ikke bare kan spise brødskiver og pasta, noe som er udelt positivt i hvertfall i mine øyne. Ja, det kan være litt dyrere å spise mindre korn, men ikke nødvendigvis så veldig mye om man spiser grønnsaker som er billige og i sesong, og man kan kjøpe inn litt stort.

Og det er veldig mye hyggeligere å kunne spise protein, relativt mye grønnsaker og frukt enn å gå rundt på en lavkalori-høykarb diett der man går rundt og svimler av sultfølelse hele dagen. Så selv om kanskje ikke steinalderdiettens begrunnelse er helt riktig, er ikke det å tenke i de baner kostholdsmessig nødvendigvis verdens dummeste idé likevel...

3 comments:

Amos Keppler said...

Det er liten tvil om at steinalderdiett er mye mer naturlig og sunnere. Korn og slikt kom med jordbrukssamfunnet og har aldri vært riktig.

Anonymous said...

Steinalder fan her også.
Dyrt er det, men absolutt vært hver eneste krone, da det er supert for skrott og sjel ;P
(Kan godt kutte ut frukten også jeg..no problemos;)

Anonymous said...

Håhå, nei, men frukten min får du aldri osv =D